logo

Bedrijfsvoering.

Elk opstartend bedrijf heeft een bedrijfsplan nodig om een zogenoemde financiering te krijgen van de bank. Elk visserijbedrijf heeft daarom ook zijn eigen plan die nogal van elkaar verschillen maar toch is de bedrijfsvoering weer hetzelfde. Winst halen uit de rente die wij uit de zee mogen op vissen.

Vissersmannen gaan allemaal uiteindelijk met eenzelfde doel naar zee. Er moet immers brood op de plank komen om hele gezinnen te kunnen onderhouden. Dat dit vandaag de dag op een ecologisch verantwoordelijkere manier gaat dan pak ‘m beet 20 jaar geleden heeft dan ook zo zijn positieve effecten. De visstand is nog nooit zo goed geweest.

De visstand van de meest lucratieve en commerciële vissoorten steeg de afgelopen 20 jaar naar recordhoogte zoals hij nu is. Vissers en wetenschappers zien dit, gelukkig maar, echter zullen NGO’s dit duidelijke beeld niet willen erkennen. Waarom niet? Simpel, dit past juist niet in hún bedrijfsplan! Natuurorganisaties profiteren juist van ‘zogenaamde’ slechte visstanden, het is voor hun dan ook een open geldkraan wanneer de visstand in de Noordzee slecht ervoor zou staan. Daar gaat dan ook iets fout! Ooit wel eens een natuurorganisatie horen roepen dat zij blij zijn met de halvering van de visserij druk? Ooit wel eens een natuurorganisatie horen roepen dat zij blij zijn met de ontsnappingspanelen in de netten van vissersschip? Nee toch?

Overbevissing is het meest voorkomende woord dat natuurorganisaties gebruiken om geld los te kunnen krijgen bij donateurs. Want, zo beredeneren zij, de zee is leeg en daar moet natuurlijk wat aan gedaan worden. ‘Met een kleine maandelijkse bijdragen van u gaan wij de strijd aan tegen overbevissing!’ Drama en hectiek worden geschetst. Zo zou de Noordzee veranderen in een grote woestijn wanneer vissers de vrije hand zouden krijgen op het wilde water. Vissers zullen doorvissen tot de laatste schol gevangen is. Bla bla bla.

NGO’s helpen makkelijk persberichten de ether in waarin deze onzin wordt vermeld. Niet wetende landrotten nemen dit tot zich op als zoete koek, want wat is er nou betrouwbaarder? Een commerciële visserman die zijn brood probeert te verdienen op zee of een Natuurorganisatie die profiteert van een decennia lange strijd tegen vissersmannen over iets dat al lang geschiedenis is geworden?

Ook dit jaar is er door de wetenschappers van ICES bekend gemaakt dat de visbestanden er goed voor staan, al zijn de kabeljauw en zeebaars (de lievelingetjes van hengelsportvissers) nog steeds een zorgenkindje. Echter is het vangstadvies voor vissers teleurstellend. ICES geeft aan dat het verstandiger is wanneer er volgend jaar minder schol en tong wordt gevangen. Waarom dat dan? Ook simpel! Volgend jaar wordt de aanlandplicht ingevoerd voor tong en schol, het bekende verhaal dat vissers ook babyvisjes aan land moeten brengen. Het aantal kilo babyvissen dat wordt aangeland gaat van hetzelfde quotum af als dat van de volwassen, marktwaardige, vissen. Echter betekend het dat wanneer alle vissen worden aangevoerd de overlevingskans nul komma nul word en dus de nieuwe aanwas veel kleiner wordt. Vandaar dat wetenschappers oordelen dat er minder aangevoerd moet worden zodat er evengoed nog aanwas blijft!

Tja, die laatste paar zinnen zal je nooit horen bij natuurorganisaties vandaan, dat is juist tegen hun bedrijfsvoering in! Wel halleluja roepen dat er minder vis gevangen mag gaan worden maar de ware reden hiervan in het water laten liggen. Alleen al door dit weg te laten brengen zij dus gewoon weg #fakenews. Door de waarheid te verzwijgen proberen zij te profiteren, hun beurs op een vuile manier te vullen, donateurs te verkrijgen en te overleven tussen al die anderen honderden zelfde roepende NGO’s die ook maar een doel voor ogen hebben. Geld verdienen, veel geld verdienen.

Elke keer weer moet ik lachen als een boer met kiespijn wanneer ik op social media #endoverfishing, #stopoverbevissing of #helpus zie verschijnen. Want hoe willen zij die zogenaamde overbevissing aanpakken? Enkel door dat te blijven roepen en te herhalen? Al was er een probleem, een oplossing hebben zij niet en zullen zij nooit mee komen. Een natuurorganisatie die probeert vissers van de zee af te krijgen heeft zelf geen overlevingskans wanneer er geen commerciële visserij meer is op de Noordzee. Wie zorgt er dan nog voor dat de zee zogenaamd wordt overbevist? Weg bedrijfsvoering! Misschien een idee voor NGO Nederland om op te komen tegen de industrialisatie van de Noordzee?

One thought on “Bedrijfsvoering.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Webservice door: TexelOnline.com